УНИВЕРЗИТЕТ У БЕОГРАДУ
АРХИТЕКТОНСКИ
ФАКУЛТЕТ
БУЛЕВАР КРАЉА АЛЕКСАНДРА 73/II, БЕОГРАД
  • en
  • sr
pq-logo-big-en_2

Позив

Позив студентима за учешће на Прашком квадријеналу 2015:

Центар за сценски дизајн, архитектуру и технологију – ОИСТАТ Центар за Србију, Нови Сад и Музеј примењене уметности, Београд као организатори 
расписују:

ЈАВНИ КОНКУРС 
за учешће у
СТУДЕНТСКОЈ СЕКЦИЈИ НАЦИОНАЛНОГ НАСТУПА СРБИЈЕ
на Прашком квадријеналу сценског дизајна и сценског простора 2015. године

Заједнички простор: Музика – Време – Политика

Прашко квадријенале најзначајнија је светска манифестација посвећена сценографији, сценском дизајну, архитектури и простору у сценској уметности. Основана 1967. године, ова манифестација данас представља широку платформу за истраживање различитих области сценског стваралаштва – од артикулације физичког простора за игру и дизајна декора, костима, звука и светла у позоришту, преко уметничких и кустоских пракси иницираних укрштањем и преклапањем архитектуре, сценских и визуелних уметности, до сите-специфиц пројеката и употребе простора савременог града као позорнице.

Прашко квадријенале 2015. године биће одржано под насловом „Заједнички простор: Музика – Време – Политика“ (SharedSpace: Music – Wheather – Politics). Аутор уметничког концепта Квадријенала је Содја Лоткер (Sodja Lotker), која је свој став изнела у програмском документу одговарајућег назива (Артистиц Цонцепт). За сваку од наведених тема именовани су међународни комесари, и то: за тему „Музика“, чешки оперски редитељ Јиржи Хержман (Јиří Хеřман), за тему „Време“, британски уметник и сценограф Сајмон Банем (Simon Banham), и, за тему „Политика“, бразилска уметница Еби Коен (Aby Cohen), који су, такође, дефинисали своје програмске погледе у позиву за учешће на Прашком квадријеналу 2015.

Ови документи, као и све остале информације јавно су доступни названичном интернет сајту Прашког квадријенала, на адреси: Prague Quadrennial 2015.

pq-vest-750x380

Наступ Србије на Прашком квадријеналу 2015. године:

1. Комесари наступа

Комесари наступа су:
мр Љиљана Милетић Абрамовић, историчар уметности, музејски саветник, директор Музеја примењене уметности у Београду и
Слободан Данко Селинкић, архитекта, редовни професор Факултета техничких наука у Новом Саду.

2. Програмски савет

Програмски савет наступа, поред комесара, чине:
– мр Бранко Павић, визуелни уметник и сценограф, редовни професор Архитектонског факултета Универзитета у Београду, аутор Националне поставке Србије на Прашком квадријеналу 2007. године;
– Татјана Радишић, костимограф, ранији председник Секције за сценографију и костимографију УЛУПУДС-а;
– Марија Бујић, историчар уметности, музејски саветник Музеја примењене уметности у Београду, ко-кустос Бијенала сценског дизајна од 1996. до 2006;
– др Романа Бошковић, архитекта и сценски дизајнер, доцент Факултета техничких наука у Новом Саду, председник међународне Комисије за сценску технику и технологију (Technology Commission) ОИСТАТ-а;
– мр Немања Ранковић, глумац и редитељ, уметнички директор Народног позоришта Ужице и међународног позоришног фестивала „Без превода“, члан Управног одбора Српског центра Међународног позоришног института (ИТИ).

3. Кустоски тим Студентске секције

др Татјана Дадић Динуловић, теоретичар сценског дизајна, ванредни професор и руководилац докторских студија сценског дизајна на Факултету техничких наука Универзитета у Новом Саду; професор на Факултету примењених уметности Универзитета уметности у Београду – Програмски координатор тима;
мр Марко Лађушић, академски сликар, редовни професор и продекан за међународну сарадњу Факултета примењених уметности Универзитета уметности у Београду;
Добривоје Милијановић, дизајнер звука, доцент Факултета драмских уметности Универзитета уметности у Београду, докторски кандидат на Групи за вишемедијску уметност у Центру за интердисциплинарне студије Универзитета уметности у Београду;
Дејан Миљковић, архитекта, ванредни професор Архитектонског факултета Универзитета у Београду;
Весна Мићовић, фотограф, редовни професор и декан НОВА академије уметности Европског универзитета у Београду;
мр Јанко Љумовић, позоришни продуцент, ванредни професор Факултета драмских умјетности на Цетињу; директор Црногорског народног позоришта у Подгорици;
мр Драган Стојчевски, сценограф, докторски кандидат на Департману за сценографију у алтернативном и луткарском позоришту, Академија драмских уметности (ДАМУ) у Прагу;
Оливер Фрљић, позоришни редитељ, интендант Хрватског народног казалишта „Иван Племенити Зајц“ у Ријека;
Сања Маљковић, архитекта, директор и сценограф Удружења грађана „Кроз прозор фабрика“ у Београд – Оперативни координатор тима.

pq-konkurs-vest-470x260

4. Тема наступа

Комесари и Програмски савет одабрали су под-тему:
„Политика“ (Politics) комесара Прашког квадријелана Еби Коен (Aby Cohen).

Као тему националног наступа Србије комесари и Програмски савет одредили су тему:
„Процес“. Појам „процес“ треба схватити у најширем смислу речи: од директне референце на капитално дело Франца Кафке, започето пре тачно једног века, 1914. године, преко схватања стваралачких процеса и процесуалности у савременој уметности и култури, до успостављања односа према процесима који одређују друштвени, политички, економски и идеолошки карактер данашњег света, и, посебно, Србије у том свету.

5. Кустоски концепт

Проблемска виђења Комесара националног наступа Србије дефинисана су кратким проблемским текстома који се налазе у ПРИЛОГ 1 овог конкурса:

ПРИЛОГ 1
ПРОГРАМСКИ ТЕКСТОВИ КОМЕСАРА

Процес… Простор… Прелазак
Љиљана Милетић Абрамовић

Постсоцијалистичка политичка реалност ни од ни према, без логике у постављању проблема, наметнула је апсурд и баналност као врхунске вредности. Очигледан је неуспех грађанина – интелектуалца да осмисли сопствени положај у текућој хаотичности фрагментације савременог света. Кулисе и илузија из позоришта и виртуелних планова су нестале, и пренете су на улицу у низу лажираних игроказа и политичких представа које су преузеле власништво над уличним простором. Појачане су све неприлике свакодневице, а непрекинути осећај угрожености слободе простора и нормалног живота прелио се на приземни, плочнички простор улице који су освојиле секвенце немилосрдне реалности: просјаци, музичари, људи који каменују трамваје, полицајци, навијачи, религиозне литије, параде. Сужено је уметничко поље деловања у преласку од неповратне прошлости до недостижне будућности. Процес непрестаног осипања и настајања у коме се једно време завршава, а ново настаје у меланхоличном знаку пролазности, јер увек ту негде се крије и упитаност о могућности прогреса. Али, можда наивна, претпоставка је да уметност (позоришна) још има симболичну моћ да провоцира процес у коме је уметнички чин прилика за слободу игре, размишљање и трагање за одговорима у смислу Бењаминовске ауре о јединствености и снази непоновљивог уметничког (позоришно–сценског) дела које онда носи и могућност катарзе.

Земља као сценски простор
Слободан Данко Селинкић

Данас догађања на улици бришу границе које су, до скора, дефинисале позоришни простор и сцену као место у којем се гради један смишљени, лажни и измишљени свет. Та догађања у јавном простору указују на померање сценског у онај реални животни простор земље у којем је перманентни протагониста политика. Она се провлачи кроз све поре живота и узима разне улоге, шири се и расте као необуздани коров који не може сам да стоји без ослонца и који, истовремено, немилосрдно уништава и тако формира духовни и физички контекст свог укуса и естетике. На сличан начин, она осваја и контролише сав сценски простор појединачних живота и читаве земље. Грађанин се, парадоксално, све мање интересује  за политику и њену контролу, а све више за јавни, сценски простор. Тако је сценографија у њеном најширем значењу постала једно од моћних средстава политике у стварању заблуде о реалном животу и лепоти. Како се одвијао тај апсурдни кафкијански процес одузимања улога и освајања простора данас говоре и супротстављају се уметници својим делима и природа кроз временске непогоде и разна климатска изненађења којима упозорава да сценом влада неко други.


Кустоски концепт Студентске секције и детаљна спецификација захтева за први круг конкурса налази се у ПРИЛОГ 2 овог расписа:

ПРИЛОГ 2:
КУСТОСКИ КОНЦЕПТ СТУДЕНТСКЕ ПОСТАВКЕ
и
СПЕЦИФИКАЦИЈА КОНКУРСНОГ РАДА

Процес или шта је стварно важно за мене?
Татјана Дадић Динуловић, Програмски координатор Кустоског тима

Студентска поставка представља стваралачку истраживачку платформу за настанак и развој уметничких радова студената у домену сценског дизајна.

Поставка ће бити инспирисана феноменом политике, тј. позицијом и значајем политике у савременом друштву, као и релацијом коју политика успоставља са савременом уметношћу и културом. Посебан сегмент ове истраживачке платформе представљаће установљавање релације обе наведене теме са делом Франца Кафке „Процес“, као и са простором излагања који се налази у Кафкиној кући у Прагу (Прилог 3).

Рад на студентској поставци биће инициран низом различитих проблемских формата и биће развијан у периоду од пет месеци. Циљ овог процеса је да, кроз заједнички рад са члановима Кустоског тима, студенти буду суочени саразличитим историјским, друштвеним, идеолошким, политичким и економским питањима која одређују контекст из кога се може посматрати улога и одговорност младог човека и уметника данас. Коначан исход овог процеса биће мултимедијална поставка једног или више радова, који ће имати перформативни карактер, а која ће бити развијана под менторством и супервизијом чланова Кустоског тима.

За први круг конкурса треба послати видео запис ауто-интервјуа у којем студент (појединац) треба да одговори на следећа питања:

1. Како се зовете?
2. Када сте и где рођени?
3. Шта студирате, на ком факултету и у ком граду?
4. Шта највише волите да радите?
5. Која Вам је омиљена књига?
6. Која Вам је омиљена песма?
7. Да ли сматрате да припадате неком посебном окружењу (нацији, религији, секти, идеологији, породици… )? – Због чега да/Због чега не?
8. Шта је за Вас политика?
9. Можете ли нешто да промените у друштву?
10. Да ли желите да одете из земље или да останете? – Зашто да/Зашто не?
11. Шта је стварно важно за Вас? Због чега?

Видео запис треба да буде направљен у некој од уобичајених комерцијалних апликација, у трајању до 2 минута.

Техничких и формалних захтева за израду видео записа нема.

6. Простор

Простор представљања националног наступа Србије налази се у објекту „Кафкина кућа“ на тргу Франца Кафке у центру Прага. Сви подаци о изабраном простору дати су у Прилог 3. Додатне информације доступне су на сајту Прашког квадријенала, на адреси: Prague Quadrennial 2015.

7. Право учешћа

Конкурс за учешће у студентској поставци је јаван и двостепен.

Право учешћа у првом кругу конкурса имају студенти (појединци) свих факултета, академија и високих школа, независно од врсте студијског програма и нивоа студирања, који желе да изразе свој стваралачки однос према теми Квадријенала и теми националног наступа Србије, кроз сложен процес заједничког стварања новог уметничког дела у домену сценског дизајна.

У првом кругу конкурса Кустоски тим ће, на основу пријава, извршити селекцију кандидата за учешће у другом кругу конкурса.

Студенти који буду селектирани за учешће у другом кругу конкурса биће позвани на тродневни иницијални формат (радионицу) који ће бити одржан на Факултету техничких наука у Новом Саду, од 5. до 7. децембра 2014. године.

Након тога, кандидати ће бити позвани (други круг конкурса) да дају предлоге концепта Студентске поставке. На основу ових концепата, Кустоски тим ће Савету предложити аутора, ауторе, ауторски тим или ауторске тимове којима ће бити поверен даљи рад на пројекту.

8. Рок за предају конкурсних радова

Рок за предају конкурсних радова у првом кругу је:
четвртак, 20. новембар 2014. године, до 12.00 сати.

Пријаве и радови који буду стигли након прописаног рока неће бити узети у разматрање.

9. Садржај конкурсних радова и начин предаје

Конкурсни рад треба да садржи следеће елементе:
– текстуални део (Пријава на конкурс)
– медијски материјал (Видео ауто-интервју).

Пријаву на конкурс треба послати електронском поштом, у телу мејла, на адресу pq.studentska@gmail.com, са назнаком „Пријава на конкурс – студентска секција“.

Пријава треба да садржи следеће податке:

  • Име и презиме учесника конкурса
  • Година и место рођења
  • Назив студијског програма и факултета
  • Контакт информације (адреса, адреса електронске поште, мобилни телефон)
  • Линк са Вимео канала и лозинка за приступ линку.

Видео ауто-интервју треба поставити на Вимео канал и заштитити као „привате“ да би линк са радом био доступан само примаоцу мејла.

10. Оцењивачки суд

Програмски савет је истовремено и жири за оцену и избор свих радова који буду пријављени на конкурсе за учешће у Наступу Србије на Прашком квадријеналу 2015. године. У поступак оцене и избора радова, односно, аутора и (или) ауторских тимова, биће укључен Кустоски тим студентске поставке.

Програмски Савет је утврдио одговарајуће критеријуме којима ће се руководити при избору радова, односно аутора и (или) ауторских тимова. Ови критерјуми укључују уметнички квалитет и иновативност радова, јасан и актуелан концепт, комуникативност са другим радовима који чине целину поставке, одговарајуће просторно решење поставке, техничку изводљивост, комуникативност са публиком и финансијску рационалност.

11. Ауторска права

Ауторска права изабраних појединачних радова задржава аутор/ауторска група конкурсног рада.
Ауторска права кустоске поставке задржава Кустоски тим.
Ауторска права наступа Србије на Прашком квадријеналу 2015. задржавају Комесари, Сцен – Центар за сценски дизајн, архитектуру и технологију и Музеј примењене ументости.
Власничка права за све три претходно наведене ставке задржава Сцен – Центар за сценски дизајн, архитектуру и технологију.
Након избора аутора и рада/радова, биће потписни и посебни уговори који регулишу сва међусобна права и обавезе.

12. Конкурсни материјал

Овде можете преузети комплетан материјал овог конкурса:

Конкурсни материјал за Прашко квадријенале 2015 – Студентска секција
scen-logo-SR-ispod-KOLOR1
muzej_primenjene_umetnosti1