UNIVERZITET U BEOGRADU
ARHITEKTONSKI
FAKULTET
BULEVAR KRALJA ALEKSANDRA 73/II, 11120 BEOGRAD
  • en
  • sr
Client: Modul M8 - Izborni modul Date: 17/12/2013 Ključne reči:

Modul M8 – Izborni modul

Plan rada

NAZIV PREDMETA:
MODUL M8 – Izborni modul: Kurs M8.3. – Izborni predmet 3 – Arhitekti i građanske inicijative za održivi razvoj: Zelena škola života, Kruševac

GODINA STUDIJA:
II godina – 3. semestar Master akademskih studija Arhitektura – 2013/14.

BROJ KREDITA: 3 ESPB

TERMINI ODRŽAVANJA NASTAVE:
Prema rasporedu za jesenji semestar 2013/14.

TERMIN ODRŽAVANJA ISPITA:
Prema terminskom planu za jesenji semestar 2013/14.

TERMINI ODRŽAVANJA KOLOKVIJUMA:
1. kolkvijum: 5. nedelja.
2. kolokvijum: 12. nedelja.

NASTAVNIK:
dr Ksenija Lalović, docent
arh. Vesna Cagić, docent

SARADNIK U NASTAVI:
dr Danijela Milovanović Rodić, asistent

BROJ KABINETA:
dr Ksenija Lalović: 011
arh. Vesna Cagić: 252
dr Danijela Milovanović Rodić: 305

VREME ZA KONSULTACIJE sa studentima (jednom nedeljno dva sata):
Biće naknadno definisano.

TELEFON: +381 11 3218768

EMAIL:
dr Ksenija Lalović: ksenija.lalovic@gmail.com
dr Danijela Milovanović Rodić: danstev@afrodita.rcub.bg.ac.rs

Uputstvo

CILJEVI I PRISTUP NASTAVI:
U skladu sa razumevanjem da je održiva rešenja moguće kreirati samo kroz interdisciplinarni, transdisciplinarni i kolaborativni rad i međusobno učenje svih uključenih, predmet je koncipiran tako da se studentima arhitekture omogući kontakt, saradnja i razmena znanja sa konkretnim građanskim inicijativama.
Osnovni cilj predmeta je istraživanje fenomena građanskih inicijativa za poboljšanje kvaliteta života lokalnih zajednica, koje za posledicu imaju akcije i intervencije u fizičkom prostoru. Građanske inicijative predstavljaju reakciju na problem onih kojih se problem tiče i onih koji žele da delaju i predstavljaju mrežu distribuiranog znanja, ideja i resursa, ljudi koji dele slična vrednosna opredeljenja, životne stilove ili probleme, koji su uspostavili neku vrstu partnerstva radi ostvarivanja svojih interesa, i koji to čine na aktivan i organizovan način, što ih čini velikim potencijalom za efektivno i efikasno kreiranje i ostvarivanje održivih rešenja.
Cilj ovog predmeta je razumevanje fenomena građanskih inicijativa, sticanje znanja o njihovom potencijalu za ostvarivanje održivih rešenja različitih razvojnih problema, razumevanje povezanosti profesije arhitekata/urbanista i ovog fenomena, kao i sticanje praktičnih profesionalnih veština komunikacije i kolaboracije arhitekata u okviru projekata građanskih inicijativa. Zatim, ispitivanje efektivnosti različitih istraživačkih metoda u okviru kolaborativnih procesa formulisanja održivih rešenja za konkretne lokalne inicijative i u saradnji sa njihovim predstavnicima.
Osim traganja za prostorno-programskim rešenjima njihovih egzistencijalnih problema, cilj nastave je i podsticanje komunikacije i uspostavljanje relacija između različitih grupa aktera na lokalu.

SADRŽAJ NASTAVE:
Rad na predmetu se odvija na dva paralelna, međusobno povezana istraživačka „koloseka“:

  • Teorijsko-stručni nivo: upoznavanje sa osnovama razvojnih koncepata koji podstiču i uključuju ovakve vrste inicijativa sa jedne strane, i istraživanje i analiza dobrih primera prakse, sa druge. Zahvaljujući saznanjima stečenim na ovom „koloseku“ istraživanja studenti će biti osposobljeni za promišljanje i generisanje preporuka za uključivanje građanskih inicijativa u sistem upravljanja prostornim (ukupnim) razvojem na izabranom nivou.
  • Stručno-aplikativni nivo: istraživanje i studija slučaja konkretne građanske inicijative iz konteksta Srbije i traganje za urbanističko-arhitektonskim rešenjima koja na najbolji način podržavaju ostvarenje njenih ciljeva. Osnovni kriterujumi za izradu projekata će biti ekonomska održivost (jeftina, pristupačna gradnja) i pogodnost za razvoj edukativnih programa samogradnje.

Istraživačko rešenje za konkretan zadati slučaj će se kreirati korz kontinuirani interaktivni proces saradnje sa predstavnicima građanske inicijative i lokalne zajednice, ali i sa ekspertima različitih profila i ostalim relevantnim akterima. Zahvaljujući ovom procesu studenti će biti u prilici da kroz lično iskustvo istražuju koncept održivog razvoja, praktikuju integralan i kolaborativni pristup planiranju i projektovanju i unaprede veštine komunikacije i pregovaranja.
Najbolja rešenja će predstavljati osnov za buduću izradu projektne dokumentacije za zadati slučaj – Zelena škola života u Kruševcu, a očekuje se da studenti-autori izabranih rešenja budu uključeni u proces njegove dalje razrade. U oceni kvaliteta istraživanja/projekta će, pored predmetnog nastavnika i saradnika, učestvovati i predstavnici konkretne lokalne inicijative, odnosno pokrovitelji/donatori projekta razvoja Zelene škole života u Kruševcu.

METOD IZVOĐENJA NASTAVE:
Program predmeta za školsku 2013/14 godinu iniciran je kao deo projekta NVO „Inicijativa za održivi razvoj Mostovi“ iz Kruševca i finansiran je od strane Fonda za otvoreno društvo. U okviru realizacije programa predmeta osim rada na izradi arhitektonsko-urbanističkih istraživanja, koji će se odvijati kroz kombinaciju više raznovrsnih oblika rada: predavanja ex-katedra i interaktivne grupne radionice analize slučajeva (uz ućešče lokalnih aktera i donatora), izrade individualnih i grupnih idejnih arhitektonsko-urbanističkih rešenja, predviđaju se dva studijska putovanja u Kruševac radi učešća u lokalnim kolaborativnim radionicama za inicijaciju i promociju istraživačkih rezultata korišćenjem metoda dobre komunikacije i prezentacije.

Interaktivni portfolio MASA 2013/14 kurseva

Sve informacije u vezi sa MASA 2013/14 kursevima:

Filter

© [2013 - 2018] Univerzitet u Beogradu - Arhitektonski Fakultet | University of Belgrade - Faculty of Architecture